Vecka 4:a

Veckorna går så snabbt och snart äre liksom februari :O februari kommer även den gå snabbt eftersom det bara är 28dagar då ;)

Måndag:

Red jag Brave om jag inte minns fel. Lisa kollade lite och gav lite tips. Mera innerskänkel lite kickar med den speciellt i vänstervarv där han gärna biter tag i bettet.

Red Ghost en stund minns inte så mycket men tror det gick rätt bra. Red inte så länge utan lullade mest runt så han fick röra på fläsket.

Linda och jag tog hem lite projekt hästar Karamell och Gry tihi <3 Red dem lite i ridhuset i skritt och trav. Ställde och böjde lite. Trögt med Gry...

Tisdag:

Med Brave gick det bra. Red fram honom med BB och Prillan som följe för han skulle agera lite barnvakt. Lisa ville känna lite på honom och tyckte han kändes rätt bra. Fick mera tips. Bla att rida mkt raka spår, speciellt i högervarv i skritt och trav. Galoppera mera i vänster varv och endast på volt när jag galopperar i högervarv sedan. Flytta honom sidförande när jag byter varv så han samlar sig mera. Tempoväxlingar och övergångar skritt-trav-skritt ska göras ofta.

Red ett kämpigt pass på lille Gry. Men man ska inte klaga på den lilla köttbullen som stått sedan början av november. Kände lite på galoppen, där hon var pigg och glad <3

Ghost var väldigt stel i början av mitt pass med honom. Men efter mycket övergångar, halter, tempoväxlingar i olika gångarter blev han en väldigt fin och följsam dressyr ponny som jag gärna skulle vilja se i en LB:1a på Connemara RIKS i sommar <3

Hovslagaren var även här så Linda och jag hämtade hem Borka och Karusell (Karamells 2åring) för verkning...

Onsdag:

Lisa hade lite bomövningar för mig och Linda med våra fjords. Gry var en studsboll och en väldigt gullig sådan. Älskar verkligen att hoppa med henne, man blir glad över att hon är så positiv. Dock orkar hon inte så länge.

Hoppträning med Ghost på kvällen. Vi hade lite mera markarbete än hoppning. Första övningen var att galoppera över 3 galoppbommar. Fick in fina vägar och sitsen var klockren vissa tillfällen. Sedan skulle vi hoppa en 5,5a (vilket betyder ett hjälphinder 5,5m ett annat hinder) Fast Lisa hade hjälpbommar framme så hästarna skulle komma rätt lättare. Ghost var jätte duktig men typ nästsista var han uppe på bakbenen när vi red emot men jag sparka till honom och då löd han för engång skull istället för att sätta fart :D

Sista övningen var ett räcke som man hoppade snett igenom för att få hästarna att byta galopp. Jo juste jag och Ghost är med i unghästgruppen för det är mindre deltagare där och det tycker vi är skönt men därför får vi även lättare övningar vilket iof också är skönt. Mindre press liksom <3

Vi hittade även en halt Felix i skogshagen så han kom hem denna dag. Smilla kom hem hit från fastlandet då hon inte fungerade på Blåkulla...

Torsdag:

Red ut på Brave med Lisa och Maria (som är här på besök) en skritt tur i den fina januariskogen och Brave har 6broddar på fötterna vilket betyder stadig på foten :D 

Ghost vilade

Gry fick röra ordentligt på fläsket vi galopperade 2varv på raken, WOW!!! 

Fredag:

Red lite bomövnignar på Braven. Travade över travbommar med 2steg varje bom (3st bommar) Hoppade över alla i början, men när jag fick in hur jag skulle kombinera sitsen, blicken, takten, bromsen så lyfte han fint på fossingarna. Galopperade även några gånger över serien och det gick galant, väldigt mycket lättare i högervarv än vänster. Skönt att kommit igång lite med hoppningen med honom <3 Snart är vi på banan ;) 

Gry fick hoppa några små hinder både i trav och galopp. Ja jag ramlade ju av henne också när jag satt och korta läder, plötsligt satt jag på marken. Lisas komentar "Jag vände ryggen till er i 2sek och nu sitter du på marken?"

Ghost fick en väldigt roligt pass i ridhuset. Skrittade typ 10min, travade 5min, galopperade 15min, travade 5min, skrittade 10min. Väldigt skönt att bara galoppera runt, lägga någon volt, minska öka tempot, flytta in bogen, flytta för högerskänkel, flytta gör vänsterskänkel, byta galopp och sedan när man travar av få en väldigt mjuk och smidig häst i handen som bara frustar <3 Galopp är grejen <3

Lånade även Lindas braiga trimkniv som var vass som fan, skar mig 1gång :O Men nu har ponnyn kort man och ser ut som en kille igen...


Lördag:

Migrän förstörde en hel dag. Både Ghost och Brave gick i skritten. Gry hade löshoppat...


Söndag:

Linda och jag har på förmiddagen gjort klart alla stall, för vi är själva här idag... Nu väntar ett pass på Gry och ett på Brave <3 Ghost vilar idag. 

Ikväll blir det tigerkaka (eller fjordingkaka, ramlade ju av Gry så måste baka) ponnyakuten och Solsidan :D


Bilder kommer....

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0