Vad som händer hära :D

Har varit sjuukt dålig på att berätta vad som händer här denna vecka, så nu när jag har lite tid över ska jag försöka skriva ner lite vad vi gjort :D

I tisdags var det väääldigt mycket, ta hem hästar-ut med hästar- ta hem nya hästar för hovslagaren var här. Så på morgonen åkte Linda och jag med Blenda och hämtade hem vår fjordinghingst Hugo och hans sällskap Kummin en bit bort från gården, dom går på lösdrift där i ett rätt skyddat område :D Sedan medan hovslagaren tog dem åkte vi och hämtade hem Mirk och Mirja från Svartdala. De skulle verkas och klippas manar på alla dem, även borsta av lite hårtussar då de börjat fälla (vår :D )

När Mirja och Mirk var hemma, hämtade vi hem nästa gäng från skogen Balsa, Knutte, Bus, Magne och Max. Balsa och Max skulle skos medan de andra bara verkas, även några manar klipptes.

Under eftermiddagen var jobbet att få ut alla hästar igen :D Fast Mirk och Mirja fick stanna hemma över natten för de skulle prova sova i olika boxar (Mirk är Mirjas föl) och det gick strålande. Mirk var as cool <3

Juste fick en "ny" projekt häst Balsa då Gry inte är van att ridas så här behöver hon lite pauser då och då. Så kommer väll byta av dom två lite då och då...

Red Ghost på tisdags kvällen. Galopperade runt och hade lite sitsövningar för mig själv. Brave gick i skitten på dagen.

Onsdagen kändes väldigt lung efter tisdagens "vara jour hela tiden" Kände lite på Balsas gångarter, vilken skillnad på kunskap det är på Balsa och Gry och tempot ska vi inte tala om. Balsa är en riktig krutgumma :D

På eftermiddagen kom Lindas och min hovslagare. Ghost vilade denna dag och Brave gick en uteritt med Sara på dagen :)

Igår  (torsdag) var det mest stalljobb bara. Hoppade lite med Balsa för Lisa på förmiddagen. Balsa var riktigt kunnig och böt galopp över hindrerna och sånt. Hon var lite som Ghost är att hoppa och verkligen laddade ordentligt mot hindrerna några gånger :D Fjords kan!!!

Linda, jag och Maria åkte och handlade godis efter vi fodrat skogen. Brave hade även denna dag gått en uteritt med Maria på ryggen :)

På kvällen hade jag planerat att rida med bommar på Ghost och eftersom det stod hinder framme från dagen så hoppade vi några små språng. Hade vattenmattan framme och han bjöd väldigt fint på den ( det är jag som tycker den är lite läskigt) sista språnget för kvällen kändes himla bra och nu längtar jag till nästa veckas hoppträning :D

Idag (fredag) på morgonen red jag Brave när Lisa och Ingela red de små fyra åringarna BB och Prillan :) Det var typ storm ute och den som reagerade mest var ju såklart Brave så vi hann med att skena lite. Han var rolig att rida efter han blivit lite upprörd han fick en mer pampigare trav med lite spänst i (typ som Ghost trav när han stylar) Linda filmade faktist så hoppas filmen ska komma upp snart :D Be prepeard??? stavning?????

Sedan red jag nästa pampiga häst, Balsa. Shit hennes högergalopp var ur häftig idag verkligen pampig och stor. Det kändes som vi skulle kunnat hoppa vääldigt höga hinder idag!!!

Efter insläpp så skulle Lisa böja lite på Felix ben då han varit halt och stått på boxvila nu över en vecka. Ledde ner honom till ridhuset från nya stallet med kedja och han var lugn. Direkt när jag kom i ridhuset reste han sig jag fick en smäll på armen tappade balansen föll i marken och tappade honom. Han sprang till nya stallet. Lisa lät honom springa lös i ridhuset innan hon skulle böja honom så han inte skulle döda någon när man sprang med honom. Så även den lataste fjordingen kan bli högexplosiv av boxvila, värt att tänka på.... Jag skadade mig dock inte, blev bara lite chockad att han exploderade så där!!!

Ghost gick i skrittmaskinen i 30min efter lunch, hoppas på sool imorgon så vi kan rida uuutt!!!!


Kommer ni ihåg Balsa? Hade henne som projekt även i september :D
hon är fortfarande lika fet!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0