You and me baby bee <3

Haha lyssnar på en astöntig låt. Spelet på facebook sög så jag bloggar väll i stället :D

NU ska ni få uppdatering om min dressyrponny Ghost <3:

Jag kämpar ju på att få honom mer på ytterhjälperna för att han ska bli rakare och inte ställa in för mycket och de går verkligen framåt. Den här veckan har de verkligen blivit bra :)

Så nu de 3gånger denna vecka jag dressyrat (tisdag,torsdag,lördag) har jag gjort så här:

Skrittat på långtygel 8-10min
Travat på halvlång tygel några varv och endast styrt med skänkel (ytter dåra)
Börja ta ett stöd på yttertygeln, leder lite med inner.
Galopperar några varv med halvlång tygel, gör lite galoppombyten när jag byter varv över medel linjen.

Skrittar på korta tyglar försöker få mera stöd i handen gör volter, framdelsvändningar, tvärningar. Allt för att få honom mer på ytter. Idag när jag red kom jag på att ytterskänkeln behöver inverka för snabbare resultat :D
Sedan börjar jag trava med samma längd på tygeln får lägga på mycket skänkel för att han inte ska bli bakåt. Mjuknar i handen direkt när han slutar streta emot att jag har korta tyglar med kontakt. Sedan jobbar jag på då. Galopperar och sånt, länger stegen i gångarterna och sånt.

Travar av så han blir lång och låg. Skrittar av 10-15min...

Man funderar lite på, varför har jag inte fått denna info förut?  Men det är verkligen så att jag utvecklas hela tiden här känner jag, as roligt!

Dock skulle jag vilja bli mer stadigare i mina hjälper för Ghost lurar ju mig lite och "låsas" jobba ibland, men nu börjar jag verkligen få lite pli på honom och att jag inte rättar mig för honom längre utan han har börjat rätta sig efter mig <3







Kommentarer
Postat av: katarina granqvist

Kul att höra att du lär dig hela tiden..Det är så med livet:-)

2010-11-14 @ 08:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0